Dokumenterede øjentilskud

Kosten og synet

Øjet er et sanseorgan, som kræver særlig opmærksomhed og en sund livsstil.

5/5

Kostens betydning for synet

Det du spiser i hverdagen, har betydning for dit generelle helbred og for udviklingen i synet. Især de aldersbetingede øjensygdomme kan påvirkes af ændringer i livsstil og kost.

Gode grøntsager

Der findes en række grøntsager som indeholder næringsstoffer som er gavnlige for synet. Lutein og zeaxanthin er nogle af de vigtigste stoffer i en kost, der er sund for øjnene. Vi finder dem  i farvestrålende grøntsager som grønkål, spinat, peberfrugt og fx persille.

Lutein og zeaxanthin er vigtige fordi de udgør øjets gule plet, som er nødvendig for det skarpe syn. En normal kost indeholder 1-3 mg lutein og zeaxanthin. Den amerikanske sundhedsstyrelse anbefaler 10 mg lutein og 2 mg zeaxanthin dagligt. 

Læs mere her

2021-03 Old couple running web Depositphotos_12228021_xl-2015

Lutein og zeaxanthin i grøntsager

Grøntsag (100 gr)Lutein og zeaxanthin i mg
Spinat11,31
Grønkål3,58
Grønne ærter2,31
Blåbær1,53
Rosenkål1,12
Broccoli0,94
Gulerødder0,60

En håndfuld spinat vejer cirka 10 gram og indeholder lidt over 1 mg lutein og zeaxanthin.

For at lutein og zeaxanthin kan frigives bedst muligt skal grøntsagen koges. Så sikrer man det højeste indhold og med den bedste biooptagelighed.

Støvdragere fra krokus – safran

Safran  består i virkeligheden af flere end 150 forskellige næringsstoffer. Flere af stofferne er carotenoid-lignende stoffer og forskere fra flere lande har undersøgt safrans gode effekt på synet.

Safran er mest kendt som et velduftende, velsmagende og meget dyrt krydderi, som bruges i kød- og grøntsagsretter.

Zink

Zink har en betydelig og sikker virkning på synet. Zink er desuden en antioxidant og findes i en række øjentilskud. I føden findes zink primært i skaldyr, kød (indmad), mejeriprodukter og fuldkorn.

Produkterne i Synvital-serien indeholder zink, som bidrager til at vedligeholde et normalt syn.

Omega 3 fedtsyrer

Omega 3 fedtsyrer er en vigtig komponent for hjerte, kredsløb og til en vis grad også synet. De to vigtigste omega 3 fedtsyrer er eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA), som har den største gavnlige virkning for synet.

Fede fisk som sild, laks og makrel er de bedste kilder til et højt indtag af omega 3.

Motion

Motion er godt for krop og sjæl. Flere undersøgelser viser, at motion nedsætter risiko for udvikling eller forværring af sygdom. I forhold til øjnene har flere undersøgelser, herunder fra Danmark, vist, at motion også nedsætter risikoen for synstab som følge af naturlige aldersforandringer i øjnene.

Man behøver ikke styrte ned i et fitnesscenter – gode gåture er en nem og god måde at komme i gang på.

Jette R, Frederiksværk

"Tak for virkelig god rådgivning. Nu ved jeg hvad jeg skal gøre for mit syn."

Godt at vide

Synvital Plus er en af Nordens førende øjenvitaminer og sælges i Norge, Sverige og Finland.

En dåse Synvital Plus indeholder 185 synkevenlige tabletter

Indeholder plantestofferne lutein og zeaxanthin. De er antioksidanter og farvestoffer, der findes i øjets nethinde og danner et optisk filter.

Synvital Plus produceres i Danmark under farmaceutisk kontrol og vi benytter os kun af de bedste råvarer

Du kan med fordel indtage din daglige dosis til flere måltider så det passer ind i dine spisevaner

Du bør indtage produktet samme med mad for at sikre den bedst mulige optagelse af næringsstofferne

Synvital kan købes her på siden eller på dit lokale apotek.

Unknown

Spar 10% og køb dine produkter på abonnement